nummer 3 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Lennart Voogt - WaarBenJij.nu nummer 3 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Lennart Voogt - WaarBenJij.nu

nummer 3

Blijf op de hoogte en volg Lennart

11 Februari 2014 | Vietnam, Ðà Lạt

ach ja me bus naar nha trang gemist door een miscommunicatie met de hoteleigenaar. maar nu heb ik dus tijd om weer even te schrijven.

dag 23:

na veel geneuzel op zoek naar trips richting cambodia. wat vreemd genoeg moeilijker was dan gedacht. dus dan maar lekker op de ouderwetse manier.
op naar het busstation!
bij de phuang trang buslijn (de goede) kreeg ik te horen dat ik nog 4 uur moest wachten op een bus richting chau doc. dus ben ik toch maar weer gegaan voor een lokale bus.
een klein busje zonder airco, maar met de bank achterin had ik in ieder geval wel beenruimte.
bij aankomst kreeg ik te horen dat de grens naar cambodia net was gesloten. maar ik kon gelijk een speedboot huren die mij de volgende dag over de grens zou brengen.
deze om xe bracht mij ook gelijk naar een guesthouse dat vol met backpackers zat. supergezellig dus!
ik had afgesproken met 2 dames om lekker te gaan eten. alleen door een verfissing stond ik een uur te vroeg beneden. ik stond er nog geen minuut of ik werd al uitgenodigd door 2 denen die samen zaten te eten met de hoteleigenaar.
dit bleek een oud genaar te zijn in de oorlog tegen cambodia. en had ook hier weer het bewijs van met lidtekens van kogelgaten. heel erg vriendelijk en ook hier weer gelijk aan het uitdelen met de zelfgestookte drank.
de generaal ging al gauw na het eten naar bed. want die vietnamezen kunnen niet zo goed tegen drank.
de denen daarintegen bleven de hele avond gezellig meedoen. dit ging de hele avond door en er kwamen af en toe weer wat andere backpackers een biertje doen.

dag 24:

hardstikke leuk zon avondje. maar als je wekker om half 6 afgaat om naar de speedboot te gaan. wheeehhh een stukkie minder.
verbazingwekkend genoeg kwam ik die 2 denen ook nog tegen. die hadden al een stuk gerend en zaten nu al weer aan het bier :p!
na nogal een brakke trip waren we aangekomen bij de grens. het verkrijgen van een visa duurde hier ontzettend lang. en na meer dan een uur konden we verder varen.
eenmaal bij phnom penh aangekomen gelijk in een tuc tuc gestapt.
ik vroeg of hij mij ook even langs een pinautomaat kon brengen. maar dit bleek moeilijker dan verwacht. 8 verschillende banken weigerde mijn kaart. zelfs mijn creditcard. na veel gezoek eindelijk toch 1 bank gevonden die mij kon helpen.
daarna ingecheckt bij een nogal shabby hotelletje in het midden van het toeristengebied.
nog even wat tempels bekeken en heel erg lang lopen zoeken naar een goed tentjevoor avondeten. Phnom penh is erg duur heb ik gemerkt (voor azie standaards). alles word hier ook met dollars betaald wat het allemaal een stukje moeilijker maakte.
savonds kwam ik er achter dat mijn buren 2 nederlanders waren.
erg gezellig. maar het was wel even wennen om weer nederlands te praten. we hadden afgesproken om de volgende dag samen naar the killing fields te gaan.

dag 25:

sochtends op de tuc tuc naar de killingfields gegaan. we werden ook eerst nog naar een firing range gebracht op de route. maar deze was zo duur dat je het geld aan iets veel beters zou kunnen uitgeven.
aangekomen bij de klillingfields was er hier niks meer van over. er stond alleen nog maar een groot gerdenkingsmonument gevuld met bijna alle gevonden schedels op het terrein. een toren met 16 lagen allemaal 3 hoog gestapeld.
er was alleen nog maar een audio rondleiding waarin alle gruwelen werden verteld. waar je bij momenten voor een massagraf stond van 500 mensen, en speciale graven voor kinderen, vrouwen en landverraders.
er stond in het midden van het terrein een grote holle boom die werd gebruikt als versterker voor de luidspreker om al het geschreeuw te maskeren, en de propaganda en muziek op een enge manier te vervormen.
het moorden zelf mocht ook niks kosten dus werd iedereen hier doodgeknuppeld met stokken of andere huis en tuin artikelen, en werden mensen onthoofd met de steel van een suikerpalm. deze zijn zo hard en scherp als een groffe zaag. afschuwelijk!
alsof we nog niet genoeg naarigheid hadden gezien gingen we hierna naar het genocidal museum.
dit was een schoolgebouw dat omgebouwd was tot gevangenis. waar 1600 (vaak onschuldigen) gevangenen dagelijks werden gemarteld en vermoord. ze moesten allemaal bekentenissen schrijven voor misdaden die ze niet hadden gedaan. soms zo simpel als het stelen van een appel of het niet verzorgen van je vee. ze werden hier met wel 160 gevangen aan elkaar vastgeketend aan de grond per klaslokaal! sommige hele verdiepingen waren omgebouwd tot cellen van nog geen vierkante meter. dit museum zat ook vol met mugshots van alle gevangenen. van oma's en opa's tot moeders met kinderen.
klimrekken waren omgebouwd tot martelwerktuigen. en er waren maar 7 overlevenden teruggevonden.
bij terugkomst wat informatie gevraagd over boten en bussen die naar vietnam gingen. maar kwam al gauw tot de teleurstellende concllusie dat ik het tet festival ging missen.want de laatste boten gingen de 27e.

dag 26:

weer vroeg op voor een boot van half 8 naar siem riep!
en na wat gezeik met het uitchecken (ze waren vergeten dat ik al voor mijn laundry had betaald) op naar de boot.
deze was duidelijk een stuk sneller dan de vorige maar had een beenruimte van ongeveer 10cm. zo smal dat mijn benen er niet eens tussen paste!.
bij aankomst vaar je nog even door een floating village. waar de bootjes naar je toe komen gevaren om je eten en drinken te verkopen.
bij aankomst stond er al een tuc tuc op me te wachten en bracht me naar wat hostels in siem riep. deze waren vrij prijzig en ik ging maar op de voet verder met zoeken. dit bracgt mij bij een nieuwe backpackers hostel. erg strak en schoon met beton en een lounge area met een dikke tv en films om te kijken. je sliep met meerdere mensen op een kamer. dus echt een backpackers hostel!
ik moest nog een half uurtje wachten omdat de kamer met mijn bed nog uitgepakt moest worden. superchill! schone kamer!
toen snel wat wezen eten omdat ik al 24 niks meer had gegeten! dit kwam omdat ik geen ontbijt had gegeten en de boot in een stuk door racede.
toen een rondje gelopen naar de crocodile farm. met meer dan duizend krokodillen! deze kon je ook voeren met een levende kip! erg geweldadig om te zien!
verder gelopen naar een pagoda die ik op de heenreis had gezien.
lekker lopen praten met een monnik daar. en werd later aangesproken door een leraar van de school ernaast die vroeg of ik engels wilde leren voor de kleintjes. het maakte niet uit dat ik geen leraar was gewoon proberen.
terug in mijn hostel kwam ik mijn kamergenoten te leren kennen. een aantal britten en een jonge pool die in engeland woonde.
superchille dude en afgesproken om de volgende dag samen naar de tempels van ankor te gaan.
savonds naar de pub street gegaan. deze was enorm gezellig met twee grote rivaliserende kroegen recht tegenover elkaar. die zo hard hun muziek knalde dat het midden van de straat werd gebruikt als een grote dansvloer.
ik kwam aan de praat met een enorm rijke turk/amerikaan die mij in volle glorie vertelde hoe je nou precies rijk moest worden. we spraken een jonge naast ons aan die uit hawaii kwam. deze jongen werkte als travel adviser. en ging de hele wereld rond om te kijken wat er te doen is. wat een droombaan! na aardig wat biertjes betaalde de rijke man met volle glorie al onze biertjes en vertrok naar bed.
ik ging verder met de hawaiiaan die ook weer iedereen kende en ging met hem clubben op de kosten van de baas. (voor research natuurlijk :p)
we hebben nog even mailadressen uitgewisseld want hij had nog een hele hoop contacten in laos! goed bezig!

dag 27:

weer brak wakker geworden natuurlijk.
maar lekker stevig ontbeten met daniel (de engelse pool) we hadden fietsen gehuurd om de tempels te bekijken. kom je ook nog eens aan je workout he ;)
tickets voor ankor bleker erg duur. 40 dollar voor 3 dagen!
maar geloof mij maar DIT IS HET WAARD!
bij aankomst in ankor kom je pas echt achter de schaal van dit tempel complex. deze dingen zijn gigantisch!
ankor wat is schitterend! en je bent er zo een uur aan kwijt als je hem wilt beklimmen.
hier tegeover stond ook een tempel hoog op een berg. ook deze was weer geweldig! en dan nog te geloven dat dit eeuwen geleden was gebouwd.
daarna door naar ankor tom via de entrance gate. deze is ook weer geweldig aangepakt met 4 grote gezichten die de jungle in staren.
bayon was het middelpunt en deze was nog grootser met maar liefst 200 gigantische gezichten gemaakt van steen.
daarna de baphuon tempel beklommen. deze had een grote aanloopbrug waar vroeger water onder stond. erg groot en indrukwekkend.
hiernaast stond the wall of elephants een gigantische vol met stenen olifanten.
toen weer uit ankor tom naar nog 2 grote tempels en de ta prohm tempel. deze was overgenomen door de natuur en er groeide gigantische bomen uit het complex. met wortels zo groot als een mens. die over de oude stenen van de tempel dropen.
snel nog de banteay kdei tempel bekeken die als een oneindigige gang leek. toen als de wiedeweerga doorgefietst terug naar ankor wat voor de zonsondergang. nog net gehaald. en geweldig om te zien.
savonds nog even over de nightmarket gelopen en terug naar het hostel.
we hadden weer wat nieuwe gasten. een canadees stelletje, een hyperactieve australier die na twee minuten veel gepraat weer evensnel was verdwenen, en een singapoorse meid die zwerfkinderen hielp.
dit deed ze ieder jaar en ging rond om kinderen kleren eten te kopen die niks hadden. erg interresante meid!

dag 28:

wekker ging al om kwart over 5 om de zonsopgang achter ankor wat te bekijken.
ik natuurlijk als ras-chaoot was weer mijn sleutels van mijn locker kwijt. en na de hoop opgegeven te hebben ben ik maar zonder camera vertrokken.
na op volle snelheid fietsen naar de tempels kwam ik er natuurlijk achter dat de sleutel in mijn achterzak zat. typisch....
door al dat gehaast waren we de verkeerde weg in gefietst en na een omweg toch aangekomen bij een andere checkpoint. alleen verkocht deze geen tickets en daniel had maar 1 dag gekocht. deze security waren zo vriendelijk om dan even op de brommer te brengen naar de kassa. we waren precies op tijd aangekomen. en wat een gezicht.
met een open mond sta je te staren naar de schoonheid. daarna nogmaals hetzelfde rondje gemaakt voor betere belichting voor de foto's en op naar het grote rondje. een kilometer of 30 extra! de andere tempels waren net zo indrukwekkend!
bij terugkomst in siem riep met daniel wezen eten en wat schilderijen gekocht op de nightmarket. later op de avond nog wat biertjes gedaan met daniel. want dit was zijn laatste dag.

dag 29:

weer vroeg op. want ik wilde de sunrise bij ankor weer zien. en deze keer met camera nog wat snapshots maken van de andere tempels. en weer voor de middaghitte weer terug gefiets naar siem riep.
smiddags nog wat slaap ingehaald en op naar de school!
alleen was deze gesloten omdat het lunar new year was.
dus ging ik wat eten met de canadezen die met hun vrienden hadden afgesproken in siem riep. en daarna lekker clubben!
woohoo! cocktails worden hier geserveerd in buckets!
na wat drankspelletjes was ik ze kwijtgeraakt en ging maar voor een rugmassage. dat fietsen sloopt je!
dit was mijn eerste massage ooit en wist niet dat het er zo hard aan toe ging. ik kneed mijn deeg met nog minder kracht! nu nog maar hopen dat het helpt.

dag 30:

ik werd wakker en de canadezen stonden op het punt om te vertrekken. toen ik vroeg waarom vertelde ze mij dat ze naar het landmine museum gingen. hier wilde ik ook heen en een tuctuc voor 3 scheelt weer in de centen natuurlijk.
dit was een erg indrukwekkend museum. gemaakt door een man die als kindsoldaat voor het khmer rouge leger werkte. en wel 1000 mijnen per dag legde!
indrukwekkende verhalen. en toen de oorlog voorbij was verranderde hij zijn leven. hij ging ontmijnen en de slachtoffers van mijnen helpen. hij heeft tot vandaag de dag meer dan 50.000 mijnen ontmanteld. en deze had hij in het midden van het museum opgestapeld in een grote toren.
naast het museum had hij ook nog een school gebouwd voor de slachtoffers van mijnen.
erg interresante man en een echte held in mijn ogen!
toen weer met de tuc tuc naar een floating village gegaan.
maar bij aankomst vroegen ze 20 dollar pp voor een boot trip. gekkenwerk! dus we zijn maar terug naar het hotel gegaan.
bij aankomst in mijn hotel bleek mijn bed opgemaakt te zijn en mijn spullen weg! ik was vergeten mijn verblijf te verlengen! oeps! het bed was al geboekt en mij werd de deur gewezen op zoek naar een ander hotel.
na wat brainstormen wist ik dat er een sleeperbus naar phnom penh reed. het hostel had mij gelukkig nog geholpen met het vinden van een ticket en ik kon vanavond nog vertrekken.
toen naar een handicraft school geweest met de canadezen. waar er zijde werd geweven en hout en zandsteen werd bewerkt. en dit allemaal op enorm hoog niveau! geweldig om te zien en ware kunstenaars.
daarna naar het ziekenhuis gefiets waar ze voor bloed vroegen voor zieke kinderen. ik was een beetje in de charity mood geraakt door de singapoorse meid.
toen naar de andere kant gefiets van siem riep om de kinderen van de school engels te leren. ik wist niet hoe ik moest lesgeven. maar met wat simpele woorden die je in liedjes en dansjes verwerkt kom je al erg ver :)
hardstikke leuk om te doen!
savonds nog wat gegeten met de singapoorse en de bus in!
deze was nog redelijk comfortabel (voor een bus) maar je werd wel af en toe omhoog geschoten door de grote gaten in de weg.
maar gelukkig wel nog wat kunnen slapen.

dag 31:

bij aankomst aan de praat gekomen met een australier die samen met mij in de bus zat. en heb lekker samen ontbeten.
toen op de voet op zoek gagaan naar een hotelletje waarbij we tuc tuc's als muggen van ons af moesten slaan. want iedere blanke man met een rugzak is een doelwit. na wel 100 keer nee te hebben gezecht tegen tuc tuc's die ons een hotel wilde aanbieden kwamen we aan bij een goed hotelletje.
na eenmaal wat slaap te hebben ingehaald vertrok ik naar the central market. een gigantische markt in het midden van de stad.
toen verder gelopen naar wat phom. dit was weer een pagoda die vol zat met buddag beelden. maar dan ook echt vol!
toen een tuc tuc genomen naar de royal palace.
deze was zeer indrukwekkend met een troonkamer volledig van goud!
en de silver pagoda. dit was een pagoda die beteld was met meer dan 500 zilveren tegels. deze stond ook nog volledig gevuld met zilveren beeldjes van buddah en een gigantische buddah gemaakt van massief goud. deze woog meer dan 90 kilo en was ingelecht met meer dan 2000 diamanten.
ook stond er in deze pagoda een reuzagtige jade buddah.
toen weer wat slaap ingehaald bij het hotel en na wat biertjes wezen eten met joe (de australier) en een aantal vrienden van hem. supergezellig!

dag 32:

inpakken en weg hier.
cambodia is veel te prijzig voor mij!je kan het vaak vergelijken met europa op sommige punten.
na twee keer genaait te zijn geworden. een te dure dure tuc tuc die mij naar een bushalte bracht waar er geen bus reed naar chau doc. was ik er klaar mee.
dan maar weer met de boot naar chau doc.
gelukkig had deze vertraging en kon ik dezekfde dag nog varen.
na een lange trip met een prachtige zondsondergang weer aangekomen in chau doc.
en ik kon gelukkig weer inchecken bij mijn oude guesthouse.
mijn humeur was weer volledig opgeklaard met een glimlach die er niet meer vanaf kwam.
mensen waren weer vriendelijk en ik kon ze verstaan en met ze praten.
lekker heerlijk vietnamees gegeten bij een straattentje terwijl er achter me nog propaganda blaairde van een school, en de tent naast me weer lekker slechte vietnamese pumping house aan het blazen was.
man it feels good too be back!

dag 33:

ik heb nog een extra dagje genomen in chau doc voordat ik weer vertrek naar cau lanh.
hier in de buurt ligt sam mountain. dit was een heilige kerk voor de khmers. dus als oerhollander dat ik ben heb ik gelijk een fiets gehuurd. het zag er vrij dichtbij uit. gelukkig had ik gelijk en na een half uurtje fietsen was ik aangekomen onderaan de heuvel.
en het was er enorm druk! onderaan de berg liggen 3 tempels voor alle vormen van het geloof.
aangezien het lunar new year was zaten deze vol met chinezen.
het was zo druk met bidden dat het volledig blauw stond. en de werkers binnen de tempel het verwijderen van de wierrook bijna niet meer bij konden houden.
daarna aan mijn 284m hoge klim begonnen. de route omhoog zat vol met eet en drink tentjes en was slopend. want ik klom natuurlijk weer op het heetst van de dag.
tijdens mijn klim werd ik ook constant gevraagd door chinezen en japanners om ik met ze op de foto mocht. zon lange blanke man zie je natuurlijk niet elke dag.
bovenin lag een verlaten legerbasis die vroeger werd gebruikt om een oogje in het zeil te houden. zodat cambodia niet weer een aanval zou plegen op vietnam.
savond ben ik nog naar een klein festivalletje geweest waar er een soort talentenshow plaatstvond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðà Lạt

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Februari 2014

nummer 4

11 Februari 2014

nummer 3

09 Februari 2014

nummer 2

13 Januari 2014

Lennart in vietnam!
Lennart

mijn dagboek over mijn maandenlange reis door vietnam!

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 3609

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: