nummer 2 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Lennart Voogt - WaarBenJij.nu nummer 2 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Lennart Voogt - WaarBenJij.nu

nummer 2

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

09 Februari 2014 | Vietnam, Ðà Lạt

zo hier is hij eindelijk. mijn tweede deel van het verslag.
ik ben nogal een bezig bijtje geweest dus heb niet echt de tijd gehad om te schrijven.
stiekem heb ik er ook niet echt de tijd voor genomen :p
aangezien het al een tijdje geleden is doe ik het even in meerdere delen. zodat jullie niet in een keer dikke pil in een keer hoeven te lezen.

dag 12:

want dag 7 had ik in mijn vorige verslag dubbel getypt.
ik was nog uitgenodigd door tit om een soort van rouwe loempia te eten. En dat was nog erg lekker ook. toen naar het reisbureau waar een enorm sjaggereinige vrouw mij met tegenzin in het engels heeft geholpen. maar na meer dan een uur had ik eindelijk mijn vliegtickets om een paar daagjes naar phu quoc te vliegen. en heb dit s'avonds in mijn kamer nog even gevierd met wat biertjes.

dag 13:

na wat ontbijt bij de bakker ben ik eerst naar het oorlogsmonument in cao lanh gelopen. dit was zoals alle monumenten in vietnam groots en goed onderhouden. zoals ze dat met alles doen hier in vietnam. dit monument was versierd met een reuzagtige bewerkte stenen muur met afbeelding van de oorlog gegrafeerd. hier lagen wel meer dan 3200 slachtoffers van de amerikaanse oorlog begraven.
toen doorgelopen naar de markt waarbij ik plotseling terecht kwam bij een reuzachtige goude pagoda. waarbij bijna alles met bladgoud bedekt was.
na even wat gapen naar het houtwerk hierbinnen ben ik doorgelopen naar het museum van de dong thap provincie. (dit was de provincie waar ik in zat) niet heel erg bijzonder maar goed tijdsverdrijf.
s'avondswezen eten bij een straattentje waar ik al vaker had gegeten. met een enorm vriendelijke baas die mij vietnamees leerde praten, en zelfs nog even zijn dochtertje tevoorschijn haalde.

dag 14:

uitgecheckt bij mijn hotel en op zoek naar de bussen.
dit is ook een grappig iets van vietnam. geen bus is hetzelfde, er zijn geen busbedrijven en ze reiden wanneer ze zelf willen. voorbeeld: ik zit al drie kwartier te wachten in een bus naar can tho. de hoofdstad van de mokong nog wel!
terwijl ik zat te wachten begon de gekkigheid pas echt. een hele verhuizing vond hier plaats. alles kwam binnen. van kamerplanten tot stoelen, groentes, fruit en andere pakketjes. toen merkte ik dat het burgerlijke ov hier ook word gebruikt als postkar. met een klein beetje geld is alles om te kopen hier.
dit ging nog door toen de bus aan het rijden was. de hele bus werd zo vol gegooid dat er geen eens meer een gangpad was. mijn klomp brak pas echt toen er levende dieren in de bus werden gegooit. 2 kippen en een varken. dit zorgde nog voor een geinige situatie want iedere keer als de deur opende rende het varken uit de bus. en rende er iedere keer een paar vietnamezen achteraan om hem weer te vangen. na 4 bijna frontale botsingen een enorme omweg naar andere dorpjes was ik na 4 uur eindelijk aangekomen in can tho! (een stukje van 2 uur.)
gelijk bij aankomst word je gelijk aangevallen door tientalle mannetjes die allemaal roepen: motobike sir, where you from, hotel hotel?
na het inchecken bij mijn oude hotel ben ik nog even naar tuyen gegaan voor een glaasje water. ze was hardstikke blij mij weer te zien. maar ze had het erg druk met haar studie, en haar vader was erg ziek.

dag 15:

redelijk vroeg begonnen om de was te doen. in de hoop dat deze s'avonds droog zou zijn.
daarna dacht ik te gaan lopen naar het toeristische gebied . dit was een enorm grote fout. na en paar keer verkeerd gelopen te zijn (tot mijn verbazing een rondje gelopen naar mijn hotel) duurde mij dit 3 uur! en was ik volledig uitgeput aangekomen. na even zitten ben ik naar de ong temple en de munirensay pagoda. weer een prachtige tempel volledig van goud.
in de verte zag ik nog een gouden punt tussen de huizen uitsteken en ging op verkenning uit. dit bleek nog een khmer temple te zijn omringd door nauwe straatjes.
hier werd ik vriendlijk begroet door een monnik. die mij door zijn eigen tempel begeleidde. hij vertelde mij het hele verhaal van buddah, het leven van een monnik en hoe de de mekong delta vroeger nog deel van cambodia was geweest. hij liet me alles zien en ik moest al zijn leerlingen ontmoeten. daarna heeft hij me geleerd hoe je moet bidden (als man) voor buddah.
toen naar het can tho museum geweest. en weer lekker onderhandeld voor een ritje terug. want lopen ging echt niet meer.
na even te hebben gerust ben ik maar wat gaan eten. na het stoten van me hoofd aan een eettent kwam ik in aanspraak met een vietnamees die hier zijn zeevruchtententje had.
het eten was heerlijk en ik mocht me eigen krabben uitzoeken. na wat gelach mocht ik zelfs helpen in de keuken! fried rice maken en groentes snijden als rekening. niet slecht.

dag 16:

vroeg op want vandaag ga ik naar phu quoc island!!!
eenmaal 2 uur van tevoren aangekomen. bleek dat dit supermoderne net nieuwe vliegveld compleet leeg te zijn. naja op dat ene leuke koffietentje na dan.
daarna met een lekker ouderwets vliegtuigje naar phu quoc gevlogen.
tit had al via via een hotelletje voor me geregeld. aangekomen in een beetje shabby hotelletje werd ik begroet door een leger aan muggen. na een staande ovatie als het ware had ik het na een half uur opgegeven deze beesten uit te moorden. en ging lekker naar het strand. het was al donker maar vond een leuk eettentje met uitzicht op de zee.
hier kwam ik een vriendelijke zweed tegen, die al 12 jaar naar vietnam kwam omdat hij een hekel had aan de winter in zijn land.
toen na een enorm lange strandwandeling aangekomen bij een leuk en leeg barretje. waar ik aan de praat kwam met een engels stelletje. we waren als enige daar en zaten lekker te lachen met de bardame die enorm zat te klagen over die enorm sjaggereinige duitsers in een bungalow daar. die ook hier in vietnam alles claimde met kuilen en handdoeken op de strandstoelen.
na een paar biertjes werden we melig en besloten alles wat van hun buiten lag om te keren :p slippers strandstoelen tafels en de hangmatten een meter hoger.
het was uiteindelijk zo gezellig dat het uiteindelijk 2 uur snacht was geworden. en de hoteleigenaar het hek al op slot had gedaan van mijn hotel. na een paar keer aanbellen kwam er een verwarde vietnamees naar buiten strompelen. en vertelde mij dat iedereen op phu quoc al gaat slapen rond half 12. en melde ook gelijk dat alle muggen dood waren gemaakt. en gelijk had hij! bij binnekomst trof ik een bed vol met muggenkadavers aan, vergelijkbaar met omaha beach. wel lekker rustig slapen dus :)

dag 17:

al groeg wakker en enorm vreemd gedroomd. vreemd spul dat malarone.
ik werd vroeg wakker gemaakt door luid gepraat. omdat blijkbaar de voorkant van het hotel s'ochtends word gebuikt als restaurant voor ontbijt. dit was nogal vervelend omdat de eetplek zon 2 meter van mijn kamerraam zat. en mijn raam niets meer dan een groot gat in de muur was.
ik ging maar gelijk naar het strand om te kijken hoe dat was. prachtig wit strand met palmbomen. alsof je op een wikel van een bounty was beland.het water was zo helder en warm dat de ballenlijn geen enkel probleem was. (mannen weten waar ik het over heb)
na 3 uur bakken in de zon dacht ik maar een rondje te gaan lopen. langs het strand de andere kant op door een bouwterrein heen en langs het water. maar gaf al snel de hoop op. dit dorp is erg groot!
op de terugweg zag ik een groot bord met "best hamburgers in town" ik kon het niet weerstaan na 17 dagen alleen maar noodels en rijst. heerlijk! en kwam daarmee gelijk aan de praat met een fransman die studeerde in ho chi minh city. hij vertelde mij dat er vrij weinig op phu quoc te doen is en dat ik gewoon lekker moest uitrusten. ik heb zijn advies opgevolgd en ben lekker gaan zwemmen en zonnen.
s'avonds wezen eten op de night market. beetje duurder maar hier kon je ook leuk je eigen vis vangen. ik heb hier zee-egel gegeten, niet erg veel vlees en erg snotterig. smaakte een beetje bitter en zuur. de inktvis heb ik ook beter gehad. jammer dus!

dag 18:

na wat zonnen aan het strand ging ik op zoek naar het huren van een jet-ski. die dingen lijken me superleuk! ik bedoel heb je ooit iemand boos op een jet-ski zien zitten? na een lange wandeling had ik ze gevonden. maar mij werd verteld dat ik naar een ander resort moest gaan. ik werd van het kastje naar de muur gestuurd en na 4 resorts had ik de hoop opgegeven. toen naar een tripbureau gegaan voor informatie voor een fietsroute. deze vriendelijke vrouw legde mij hardstikke leuk de route uit en noteerde alle hoogtepunten op de kaart. superchill want nu huurde ik gewoon me eigen fiets en wist ik precies waar ik heen moest :p scheeld weer in de centen.
ik probeerde iets verderop een fiets te huren. maar deze waren allemaal zo shitty dat ze mij een scooter aanbood.
toen met de scooter naar het zuiden van het eiland gereden. al gauw had ik de verkeerde afslag genomen en eindigde op een zandpad niet breder dan een meter. na een paar kilometer zwoegen kwam ik een vietnamees tegen die mij vriendelijk de weg wees de juiste kant op naar een verharde weg. deze herken je goed aan het rode grind en zand. ongeveer de kleur van onze rode daken. heel interresant om te zien. en zonder dat ik het wist was ik geeindigd bij een parelvisserij. inclusief een prachtig strand. na even chillen met de parelduikers (ze vissen met alleen een snorkel wonderbaarlijk) weer verder naar het zuiden.
deze weg werd blijkbaar nog gebouwd ala vietnamese stijl. 1km grind daarna 1km asvalt en daarna weer een kilometer zand. en na veel zwoegen aangekomen bij het meest zuiderlijke puntje.
nog even een kopje koffie gedronken en weer gauw terug. in het donker over deze weg rijden leek me niet zo slim. s'avonds lekker lui aan de pizza gegaan.

dag 19:

met de brommer op naar de watervallen!
of althans dat dacht ik. aangezien er geen borden langs de weg staan en de kaart niet echt van hulp was.
na bijna anderhalf uur rijden kwam ik eindelijk aan bij een strand, en werd mij verteld dat ik helemaal in het noord-oosten van het eiland was beland. niet echt mijn planning maar ach. dit was een erg winderig strand maar wel mooi. de eigenaar had zelfs een pet monkey. superschattig! en die beesten klimmen zo gemakkelijk op je. en proberen gelijk voor eten te zoeken tot het punt dat het beestje helemaal onder mijn shirt was verdwenen.
hier in de buurt lag ook een piepklein eiland te bereiken ala monst saint-michel. prachtig! en volledig verlaten!
met de brommer maar weer op zoek naar de juiste richting naar het westen.
onderweg kwam ik een stelletje uit estonie tegen die ook de weg kwijt waren. dan maar gezellig samen de weg kwijt zijn he :)
na een tijdje hadden we een klein pad de jungle in gevonden. en waren wel in voor een avontuurtje. een smal pad door geweldige jungle! waar we nog wat aapjes en wilde eekhoorns hebben gespot.
na een uur rijden waren we aangekomen bij weer een prachtig strand waar we lekker hebben gegeten en gezwommen. veel gelachen en weer terug naar het hotel.
s'avond weer de scooter ingeleverd en een snorkeltrip geboekt naar het noorden van het eiland.
nog wat biertjes aan het strand en naar bed!

dag 20:

vroeg op want we gaan coraal snorkelen :D!
na anderhalf uur varen kwamen we aan bij turtle island.
prachtig en kleurrijk coraal vol met vissen! van barracuda's tot prachtige rainbow fishes en zee egels. geweldige ervaring!
daarna verder gevaren naar een ander eiland. wat minder voor snorkelers maar weer veel vissen en een aantal grote krabben gezien.
daarna weer lekker op het zonnendek naar de stad gevaren. na een paar uurtjes zonnen aan het strand genoten van een geweldige zonsondergang met een pina colada.
mooie rode zon met vissersboten terwijl er zwaluwen voorbij vlogen en de kuipbootjes weer richting huis peddelde. bijna niet te omschrijven zo mooi.
nog even lekker een bacon cheeseburger gehaald voordat ik weer terug ga naar de rijst en noodels.

dag 21:

niet echt een heel erg boeiende dag. mijn vlucht had 2 uur vertraging wat erg vervelend was. toen met twee fransen met de taxi naar een hotel gegaan.

dag 22:

sochtends over de markt gelopen langs het water. alles was al weer druk in de weer voor lunar new year. toen afgesproken met man voor een kopje koffie. even weer lekker bij kunnen praten.
s'avonds hadden we weer afgesproken om lekker te gaan eten. tuyen kwam ook gezellig mee. maar die voelde zich niet zo goed. haar vader heeft een niertransplantatie nodig. maar die kunnen ze niet betalen.
we waren wezen eten in een steegje wat er op de eerste blik niet heel erg interresant uitzag. gewoon grijze huizen en afval. maar na 300 meter de steeg in te zijn gelopen kwamen we bij wat restaurantjes uit die vol zaten met locals.
we hebben hier een soort van gegourmet. een gasstelletje met een hele eend in stukjes. en dan zelf nog de noodels en groentes erdoorheen koken. hardstikke lekker!
bij afscheid nog verteld dat ik toch nog naar cambodia ga en hoop terug te zijn voor lunar new year.
lets hope so!

dit is het even voor nu maar verwacht binnenkort weer een nieuw verslag!
ik loop even achter.

  • 09 Februari 2014 - 23:25

    Anita:

    Lieve Len,
    Dat was weer genieten van je reisverslag! Je beschrijft t zo mooi dat we zelf ook even op reis zijn. Je verrast ons wel met je menu van egel&eend.. Afijn, wij eten morgen hutspot; probeer ze dat daar maar 's uit te leggen! We kijken uit naar je volgende verslag, ' t ga je goed, veel liefs van ons, Sjors&Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðà Lạt

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Februari 2014

nummer 4

11 Februari 2014

nummer 3

09 Februari 2014

nummer 2

13 Januari 2014

Lennart in vietnam!
Lennart

mijn dagboek over mijn maandenlange reis door vietnam!

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 3612

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: