Lennart in vietnam! - Reisverslag uit Cao Lãnh, Vietnam van Lennart Voogt - WaarBenJij.nu Lennart in vietnam! - Reisverslag uit Cao Lãnh, Vietnam van Lennart Voogt - WaarBenJij.nu

Lennart in vietnam!

Door: lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

13 Januari 2014 | Vietnam, Cao Lãnh

Nou hier gaat hij dan.
nog kort in mijn vakantie en er is al enorm veel gebeurd!

DAG 1:

zo na een lange reis ben ik eindelijk geland in Ho Chi Minh City.
en het begon gelijk al leuk. bij het verkrijgen van je visa moest er met contant geld worden betaald. nou was het probleem dat ik niet even 100 euro op zak had, en de enige pinautomaat op het vliegveld kapot was. na veel gebarentaal (want engels konden ze niet) kreeg ik een briefje wat ik aan iedereen moest laten zien zodat ik eventjes (als illegale) het land in mocht om te pinnen. dit lukte en na anderhalf uur had ik eindelijk mijn visum.
zodra je de deur uit stapt krijg je een golf aan tropische hitte naar je toe gestuurd!dus snel naar het hotel. maar ja bij aankomst was het natuurlijk pas 9:00! maar kon mijn tas achter laten om even een rondje te lopen.

mijn hotel zat erg dicht in de buurt van the square market. een indoor markt. wat meer een bijenkorf leek. met steegjes van minder dan een meter breed gevult met van alles en nog wat. van kleding tot snoepgoed.
om deze gekte te ontsnappen ben ik maar verder gelopen richting het hcmc museum. toen ik voor de deur stond en keek naar mijn telefoon was het al 17:00! dus ik naar het hotel. om alleen maar te ontdekken dat het pas 12.00 was. dus zo voelt een jetlag! dan maar even slapen.

savonds naar een wat luxer eettentje gewees, waar ik in contact kwam met twee heel erg vriendlijke amerikanen. toen ik weer terug liep naar mijn hotel langs the square market. was die opeens gesloten en was die hele markt naar buiten verhuisd!

DAG 2:

even wezen lopen door de dong khoi area en langs de saigon rivier.
toen achter op de brommer gestapt naar de jade emeror pagoda.
dit was een prachtige pagoda met geweldig houtsnijwerk van een nieuw niveau en een grote vijver met enorm veel schildpadden.
In de middag had ik een tour geboekt richting de cu-chi tunnels.
dit was het gebied boven hcmc waar enorm veel was gevochten.
erg indrukwekkend om te zien hoe de vietcong zich hier hadden verdedigd. met een tunnelcomplex van 250km! dat zover reikte als ho chi minh city zelf! met ingebouwde ziekenhuizen wapenworkshops en hoofdkwartier. erg indrukwekkend om te horen hoe desperate de amerikanen wel niet waren. dat ze tonnen aan bommen en chemicalien op dit gebied gooide totdat er geen boom meer stond.
we waren pas laat klaar dus even wat gegeten bij een lokaal tentje en nog een wandeling gemaakt. s'avonds zie je wel de armoede erg goed. met ratten zo groot als jonge katten en veel mensen die op de straat of op hun brommer slapen.

DAG 3:

eerst naar het hcmc museum. erg interresant, waar ze met volle glogie vertelde over hun stad.
daarna weer een brommergepakt naar de cholong market.
dit was een gigantische markt gestart door een chinese keizer die ook in het midden lag begraven. het was hier zelfs nog drukker dan de square market omdat iedereen aan het voorbereiden was voor het tet festival.
toen verder gereden naar het vietnam war museum.
zeer indrukwekkend en afschuwelijk tegelijktertijd.
ze waren niet schuw om de horror van deze oorlog te laten zien.
met veel martelingen en gifgas. dit was allemaal erg duidelijk gemaakt met heel erg veel foto's.
het zette je aan het denken en ik vond het een beetje een vreemd gevoel om te zien hoe mensen lachend op de foto gingen met een tank. die zo veel schade en verwoesting had aangebracht aan de mensen en het land.
s'avonds in het park gezeten tegenover me hotel, waar ik werd aangesproken door 2 jongens die engels wilde oefenen.
het was hardstikke gezellig en het klikte uiteindelijk met een van de jongens genaamd Man.
hij nodigde mij uit om het echte eten van vietnam te leren kennen. dus nam hij mij mee achter op de brommer naar district 7. waar we waren geeindigd in een piepklein restaurantje. waar ik noodlesoep met allerlei soorten vlees kreeg te eten. varierend van varkensdarmen koeienhart varkenshuid en darmen. maar smaakvol was het zeker!
na lekker lang te hebben gepraat kwam hij met een voorstel.
hij zou mij de mekong delta laten zien en door met hem te praten leerde hij zo beter engels. hij kwam zelf uit de mekong delta en studeerde commercial law. hij had nu even vakantie en dit was voor hem een perfecte oefening.
dus ik ging met hem mee het schip in!

DAG 4:

vroeg op voor een taxi naar een busstation waar wij hadden afgesproken. toen hij (gelukkig) aankwam had hij al de tickets en stapte gelijk op de bus naar Can tho! dit was de stad waar hij had gestudeerd.
tijdens een stop heb ik een echt broodje bapau gegeten. gevuld met eenden en kippeneieren en vers vlees.
eenmaal aangekomen vond hij al gauw een hotel naast een bakkerij (omdaat die gekke hollanders zo veel van brood houden)
hij kwam me om 7 uur weer ophalen. en heb de tijd goed besteed door vietnamees te leren praten met de eigenaar.
Man nam me mee naar een eettentje aan de straat waar ik zijn vriendin heb ontmoet.
hij wilde dat ik een speciale delicatesse ging proeven speciaal in vietnam.
gefrituurde babyeendjes en gebakken slakken.
bijna niet te geloven maar het was erg lekker. denk er alleen niet bij na. en eet het in een hap weg! anders word het eten van een babyeendje ineens een stuk moeilijker!
toen verder gelopen naar een mooi stukje van can tho. waar ik een vietnamese pizza van hem kreeg. dubbelgevouwen rijstenblad met groente en gedroogde garnalen.
Man betaalde alles voor me! want hij vertelde mij dat blanke en toeristen vaak 4 tot 5 keer zoveel betaalde dan vietnamese. daarom hangen er nergens prijskaartjes aan.
morgen weer vroeg op want we gaan naar the floating market!

DAG 5:

De wekker ging al om 4:00 af! en met de fiets naar de markt.
je stapte in een bootje die je naar de markt toe bracht.
na het eerste rondje leek alles nog te slapen en het was nog erg donker.
bij het tweede rondje werd het al licht en alles werd wakker! voordat je het wist voerde er tientallen bootjes naar je toe om hun groente en fruit te verkopen. zelf een restaurant bootje met een open vuur! ineen bootje zo groot als een kano!
we werden er uitgezet in een drijvende woning waar we vriendelijk werden verwelkomt met fruit.
in de middag was ik uitgenodigd naar het huis van tuyen (de vriendin van man) een enorm klein huisje waar ze woonde met 5 zussen. om ruimte te besparen sliepen ze daar op de grond!
in de middag reden we met zen zessen naar mango island! waar we naar een dierentuin waren gegaan. vol met exotische dieren. waaronder veel vogels en aapjes en zelf een reuzenschildpad! ik heb daar zelfs op een struisvogel mogen rijden :D!
toen naar een guave plantage gegaan waar je alles gratis mocht plukken en eten. lekker genieten in een hangmat en weer terug!
s'avond ging ik eten koken bij tuyen als bedankje voor de gezelligheid. en heb ik Man leren pesten (met kaarten) hij pikte dit enorm snel op. en is echt een intilligente jongen. want hij spreekt nu al bijna vloeiend engels na 6 maanden oefenen!
het is ongelovelijk om te zien hoe enorm vrolijk deze mensen zijn tewijl ze met zen zessen leven in een huis dat niet eens 2 keer zo groot is als mijn hotelkamer!

DAG 6:

vandaag een rustig dagje.
eerst lekker koffie wezen drinken bij een enorm lieve vrouw met haar winkeltje langs de weg. die ons al eerder had geholpen.
toen met de brommer naar een ouderwets dorpje gereden waar ze echt nog duizend jaar in het verleden leefde. in het midden hiervan stond een huisje van een erg rijk en wijze man. dit huisje was gevuld met geweldig houtsnijwerk! nog even een traditionele pannenkoek gegeten. gemaakt van rijst en kokosmelk gevuld met kokos en bonen. Heerlijk!
op de terugweg heeft man mij geleerd vietnamees te poolen. dit word gespeeld met maar 3 ballen vreemdgenoeg. maar wel leuk.
s'avonds naar de can tho university gegaan.
een giganttisch complex waar wel duizenden leerlingen studeerde!
na het eten was het alweer afscheid nemen van tuyen! supergezellig meisje!

DAG 7:

Vroeg begonnen want we gingen naar cao langh. de hometown van Man.
even aan de bakker gevraagd voor een lift op de brommer. en voor een klein bedrag was dat natuurlijk mogenlijk. dit is blijkbaar heel erg normaal in vietnam om zomaar aan iemand een lift te vragen.
aangekomen bij de bushalte gelijk in een mini busje gestapt bij een enorm schreewerige vrouw. waarbij Man gelijk vertelde dat dit bad people waren. En hij had geen ongelijk!
Ik als lange nederlander paste natuurlijk nouwelijks in de stoel en zelfs de andere reizigers klaagde over de bus. ook in de bus zaten twee zwitsers
die best bang waren (en terecht) want die moesten nog helemaal naar hcmc en spraken geen vietnamees!
met bad people had man goed gelijk. want bij vinh long werden we er letterlijk uitgetrapt met 30.000 dong en gilde ze dat we met de local bus verder moesten reizen naar cao lanh. dit bleek uiteindelijk een betere beslissing te zijn. want hier hadden wij genoeg beenruimte en had geen ramen of deuren meer. dus airco was niet nodig :p.
hierin had ik ook veel aanspraak van de locals van wie sommige nog nooit een blanke hadden gezien. mijn vietnamese hoed heb ik hier weggegeven aan een vriendelijke boerin die mij hierop complimenteerde. ik kon dat ding toch moeilijk 3 maanden meeslepen.
eenmaal aangekomen bij coa longh zijn we naar het huis van Man gegaan. waar zijn moeder een van de lekkerste lunches ooit voor ons had gemaakt!
een volle tafel bestaande uit net geslachte kipcurry, vissoja schijfjes, gemarineerd en gebakken vis, een groente omelet en rijst.
toen een hotel gevonden om uit te rusten.
s'avond een rondje gelopen want Man zijn vader wilde mij ook graag ontmoeten want die ging 2 weken weg voor werk.

DAG 7:

al weer uitgecheckt bij mijn hotel omdat man een beter en schoner hotel kende dichter bij zijn huis.
Toen met de brommer naar THE COUNTRYSIDE! gegaan. waar Man was opgegroeid. we zijn nog langs het graf van de vader van ho chi minh gereden. erg groot en indrukwekkend voor een groot man en leider voor het land.
toen doorgereden naar Sa Dec. Een prachtig dorpje waar veel bloemen werden gekweekt voor lunar new year (tet) we werden zelfs uitgenodigd door een boer. die trots zijn plantage liet zien.
iets verderop kwamen we een portable pofmachine tegen. zeer speciaal want die zijn zeldzaam in deze tijd.
rijst, suiker en bonen gingen erin en er kwamen grote draden aan heerlijk gepofte rijst eruit.
toen we verder reden zag ik iemand onder het bloed langs de weg liggen. dus wij snel stoppen want ik had nog een ehbo kit in mijn rugtas zitten.
hij was van de brommer gevallen met zijn vriend omdat ze dronken waren gaan rijden (eigen schuld dikke bult) maar ik moest helpen!
Met grote gaten in zijn benen een hersenschudding en overal schaafwonden heb ik hem geholpen zover ik kon. gewassen gedesinfecteerd en verbonden. toen snel de ambulance gebeld. want mijn ehbo kitje was zeker niet genoeg met zijn verwondingen!
na veel bedankjes zijn we verder gereden naar een piepklein dorpje waar Man was geboren. waar we werden verwelkomt door een enorm lieve oude vrouw en de zus van man. die erg nare verminkingen had door de agent orange (chemicalien) die de amerikanen hadden gebruikt in de oorlog. een groot huis met nog grotere tuin vol met starapple enpomelo bomen en een grote vijver met gigantische vissen.
hier werd weer een lunch aangeboden van ongekend niveau! NOG NOOIT ZO LEKKER GEGETEN!
toen zijn we naar de buren gegaan om een kano te lenen.
we zijnlangs de waterkant gaan varen. waar de hele familie bij elkaar kwam om kokosnoten af te zagen zodat zij die konden vangen met de boot. ook hebben we nog wat bomen gered langs de waterkant die werden verstrengeld door onkruid. leuk en nuttig dus :)
Man zijn opa was ook nog even wakker geworden om hallo te zeggen en te vertellen over hoe hij nog had gevochten in de vietnam oorlog tegen de amerikanen.
toen weer lekker terug naar cao lanh!

DAG 8:

Man wilde mij meenemen naar the forrest! maar toen we eenmaal daar aankwamen was er geen plek om de brommer neer te zetten. de weg terug vinden bleek een erg moeilijke taak te zijn. en na een aantal enorm gammele bruggetjes waren we echt in de middle of nowhere met bijna geen benzine meer.
dus waren we langs de weg gestopt bij een klein boerderijtje die ons maar al te graag hielp. en nog vreemder naar mij keken want vooral hier was een blanke onbekend.
ze nodigde ons uit voor een rondje op hun land. en om daar te blijven voor eten. want s'avond kwamen alle vogels van een vogel reservaat verderop naar hun land. geweldig dus!
ze leerde ons te vissen met stroom, om de vissen te electrocuteren. we hadden een enorm goede vangst.
avondeten bestond daar uit slangen, rijst en gedroogde vis. dit in combinatie met enorm sterk gestookte rijstalcohol. ERG STERK SPUL!
en drinken dat we deden! Man bleef natuurlijk nuchter als vertaler en bestuurder van de brommer. na vele shotjes was iedereen al snel dronken en bleven doorgaan totdat we maarliefst 3 liter van dat spul ophadden! daarna werd het een enorm groot feest! andere boeren kwamen er ook bij om die vreemde blanke te zien en er werden ineens 2 grote speakers tevoorschijn gehaald. alle mannen kwamen bij elkaar om supergezellig los te gaan. er was zelfs een moshopit!
maar toen werd het echt tijd om te gaan. ze hielpen ons nog richting de grote weg en na een lange rit waren we eindelijk thuis.
daarna waren we nog uitgenodigd bij Tit. een ander jongetje wat engels probeerde te leren. waar ik nog door zijn vader een shot aan zelfgestookte drank kreeg gemaakt van bijen. ECHTE BIJEN! dus geen honing. die vertelde me ook nog over hoe hij in de oorlog had gevochten voor de bevrijding van de mekong delta tegen Cambodja. en liet zelfs nog de littekens zien van zijn kogelwonden. toen hij was neergeschoten hierbij.
toen zat ik er echt wel doorheen en ging lekker naar bed.

DAG 9:

vroeg op want de ouders van Tit hadden mij uitgenodigd om te ontbijten.
heerlijk ontbeten maar al weer snel naar het hotel gegaan omdat het eten van de boeren mij toch niet zo goed was gevallen. na een paar uurtjes op de wc en ziek in bed voelde ik me al snel weer beter.
toen gaan winkelen voor een cadeautje. want ik was uitgenodigd voor de verjaardag van het zusje van Tit. dus ik had een reuzachtige groene dolfijnknuffel gekocht.
bij de verjaardag was het hardstikke gezellig. en iedereen wilde op de foto met deze vreemde lange blanke man :p.
toen nog wat biertjes gedronken met man. en veel gelache met de kroegeigenaar. die een groot fan was van het nederlands elftal :p.

DAG 10:

ik werd al vroeg wakker gebeld door man. want hij was vergeten dat vandaag de dag was dat er een herdenkingsdienst was voor zijn voorouders. en iedereen die is overleden in zijn dorpje.
dus weer terug naar the countryside.
voor een herdenkingsdienst was het nog erg gezellig. de vietnamese vieren meer de overledenen, dan sippend op de bank te zitten.
ze kookte heel veel eten en offerde het op voor het altaar.
dit moest een uurtje staan zodat de doden konden genieten van de maaltijd.
en vervolgens werd alles weer opgewarmd zodat wij het konden eten.
dit werd gedaan met veel famillie en vrienden met enorm veel bier.
want dat word hier ENORM veel gedronken!
na een avondwandeling zijn ik en Man weer naar huis gegaan.
Toen ik s'avonds probeerdete pinnen was mijn pinpas opeens geblokkeerd. lekker dus. gelukkig had ik nog mijn creditcard. dus geldopnemen kon nog.
maar dit is weer een probleem om op te lossen.
Toen afscheid genomen van Man. want die heeft de volgende dag examens voor engels.
hij zal een week in hcmc blijven en komt dan weer terug naar cao lanh.
ik ben uitgennodigd om lunar new year (tet) te vieren met hem en zijn famillie en later met wat vrienden en zijn vriendin in de ben tre providence.

DAG 11:

zo nu er even niks was gepland. heb ik eindelijk de tijd gehad om an mijn reisverslag te werken.
en natuurlijk dit probleem met mijn pinpas op te lossen. (nogal belangerijk)
nu Man even weg is ben ik van plan om een trip te boeken naar phu quoc island.
ik wil maar al te graag naar cambodja om de tempels van ankor wat te zien. maar door veel van de famillie van Man is mij verteld dat dit niet een heel erg slim plan is. omdat daar momenteel een opstand bezig is van alle textielwerkers in het land. hierbij zijn ook al wat doden gevallen enwegen zijn geblokkeerd. dus ik ga zo maar naar the tourist information om te vragen naar wat informatie.

TOT HORENS!
en veel groeten vanuit vietnam!

Lennart Voogt

  • 13 Januari 2014 - 11:18

    Hester:

    Hej Lennart!

    Mooi geschreven! En wat heb je al veel meegemaakt in zo een korte tijd :D ik hou je blog in de gaten voor je volgende verslag.
    Geniet er van en tot horens! Xx Hester

  • 13 Januari 2014 - 11:52

    Joanne:

    Koeienharten, rijstwijn, achterop de brommer, ziek op de w.c., dat klinkt alsof je al helemaal ingeburgerd bent! Nou ja, zolang ze je geld niet aftroggelen of misleiden gaat het goed, maar ook dat hoort erbij en leer je weer van!!

    Geniet van alles! xxx Joanne

  • 13 Januari 2014 - 12:10

    Jesse:

    Gozer!

    Haha lekker bezig man! Echt tof dat je het naar je zin heb!
    Ik denk dat het wel goed gaat komen met je daar, maar pas toch maar wel op jezelf man!
    Hier mis je niks, de winter doet het nog steeds niet maar het weer valt wel vies tegen.
    Maar goed, have fun en ik ben benieuwd naar meer verhalen van je!

    Xxxx....gaar

    Jesse

  • 13 Januari 2014 - 14:20

    Patrick:

    He Lennart

    Zo leuk om te horen dat je het naar je zin hebt in vietnam ik weet uit ervaring dat de mensen erg vriendelijk zijn en erg behulpzaam.
    Leuk om zo ook de locale bevolking te leren kennen, nog naar het zuiden van vietnam om te fietsen en
    ga je ook nog naar het noorden?
    Nou de tempels van angor moet je gezien hebben in cambodja die zijn echt gaaf.
    Ik hoop dat het je gaat lukken en we horen wel hoe je het vond doe ze de groeten van ons hahahahah nou geniet ervan en tot schrijfs

    gr patrick

  • 13 Januari 2014 - 17:36

    Anita:

    lieve Len,
    Wat n fantastisch verslag en heerlijke avonturen, we waren even in Vietnam! En dan dat eten, heb je de recepten genoteerd van de slangencurry

  • 13 Januari 2014 - 19:25

    Anita:

    Nog even mijn bovenstaande berichtje afmaken; We wensen je nog een mooie voortzetting van je reis en we kijken er nu al naar uit om je verdere avonturen te lezen! Lieve groetjes van Sjors &Anita

  • 14 Januari 2014 - 11:25

    Jef&Ella:

    Hoi man,
    Genoten van je reisverslag, vreselijk om moeten lachen - zo kom je nog ergens :)
    We zijn blij verrast dat je alles eet, dat is thuis wel anders !

    We kijken uit naar je volgende verslag
    Jef&Ella

  • 14 Januari 2014 - 12:05

    Marjo:

    Hoi Lennart,
    Wat heb je al enorm veel gezien en beleefd in deze korte tijd. Leuk om te lezen! We kijken uit naar je volgende verslag. Geniet lekker verder van je reis!
    Groetjes, Piet en Marjo

  • 14 Januari 2014 - 20:37

    Niels:

    Yo Len!

    Heel vet verslag man! Elf dagen in Vietnam en al een hoop meegemaakt, en gegeten lol...
    Ben benieuwd naar de rest van je avonturen :D Neem het er de 110% van,
    maar ik denk dat je daar geen moeite mee hebt ;)

    Be safe, pas op dat je niet getild word,
    party hard en een hele dikke knuffel van je broer!

  • 21 Januari 2014 - 07:57

    Judith:

    Jeeetje len!
    Wat een verslag!!
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin!
    En je zal zekers niet afvallen na deze trip!
    Ik Kijk uit naar je volgende verslag!

    Dikke kus xxx Juud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Cao Lãnh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Februari 2014

nummer 4

11 Februari 2014

nummer 3

09 Februari 2014

nummer 2

13 Januari 2014

Lennart in vietnam!
Lennart

mijn dagboek over mijn maandenlange reis door vietnam!

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 3614

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: